 |
 |
Informacje o projekcie Galaxy
Projekt przedłożono w 2343 roku.
Okręty klasy Galaxy były krokiem w inną stronę w porównaniu z okrętami
takiego typu jak Excelsior lub Ambassador.
Ogólnie ich przeznaczeniem była eksploracja dalekiego zasięgu. Oferowały
niespotykany do tej pory komfort dla załogi - podobny do tego, jaki
oferują bazy gwiezdne. Okręty klasy Galaxy miały być także używane w
celach obronnych i dlatego zostały dobrze uzbrojone. Pomimo swych
rozmiarów okręty te są bardzo zwrotne i stosunkowo lekkie.
Okręty klasy Galaxy okazały się tak wartościowe, że jeden z nich - USS
Enterprise-D - został okrętem flagowym Federacji. Przebieg jego służby
udowodnił, że w pełni zasłużył na tę zaszczytną funkcję. Okręty tej
klasy są nadal budowane w stoczni Utopia Planitia.
Ostatnie wydarzenia (zniszczenie USS Odyssey i USS Enterprise-D, a
przedtem USS Yamato i USS Intrepid) dowiodły, że okręty te są zbyt słabe
do prowadzenia ciężkich działań bojowych. Dlatego też po przeprowadzeniu
testów z udziałem USS Venture wszystkie okręty tej klasy zostały wysłane
do stoczni w celu dozbrojenia, a plany budowanych okrętów tej klasy
zostały zmodyfikowane.
Wprowadzenie
Podstawowym zadaniem USS Enterprise-D i innych okrętów klasy Galaxy była
eksploracja nieznanych obszarów galaktyki oraz nawiązywanie kontaktów z
innymi rasami w imieniu Zjednoczonej Federacji Planet.
Z tego powodu statek został zaprojektowany tak, aby mógł działać bez
przerwy, niezależnie od jakichkolwiek placówek czy baz gwiezdnych, aż do
pięciu lat.
Napęd okrętu zaprojektowano tak, aby był zdolny do osiągnięcia stałej
prędkości warp 9,2, a warp 9,6 maksymalnie przez 12 godzin.
Dodatkowo napęd impulsowy umożliwiał poruszanie się z prędkością 0,92
prędkości światła.
Na pokładzie okrętu Galaxy znajdowało się kilka różnego przeznaczenia
małych pojazdów, wliczając w to jacht kapitański oraz kilka rodzajów
promów.
Okręt miał na pokładzie około tysiąca oficerów Gwiezdnej Floty,
cywilnych specjalistów i ich rodzin. Statki klasy Galaxy były
nieporównywalnie bardziej luksusowe i lepiej przystosowane dla załogi,
ich rodzin, oraz okazjonalnych gości niż inne okręty Gwiezdnej Floty. W
sytuacjach tego wymagających, na pokładzie mogło się pomieścić do 6500
ludzi. Rodziny mieszkające na statku klasy Galaxy miały zapewnione
wszelkie wygody, począwszy od placówek edukacyjnych na różnego rodzaju
ośrodkach rekreacyjnych kończąc.
Również dla regularnej załogi stworzone były pomieszczenia rekreacyjne,
jak np. Dziesiąty Dziobowy, który był idealnym miejscem do spotkań
towarzyskich po służbie.
Statek wyposażony był także w kilka holodeków, które mogły być
wykorzystane na wiele różnych sposobów, głównie właśnie rekreacyjnych, z
uwagi na zdolność odtworzenia niemal każdego miejsca.
Wyspecjalizowane kwatery VIP-ów były przeznaczone dla np. ambasadorów.
Okręty były również odpowiednio wyposażone do prowadzenia przeróżnych
badań naukowych.
W statek wbudowana była ogromna liczba sensorów różnorakiego
przeznaczenia. Skanery optyczne i dalekosiężne skanery EM były pomocne w
sporządzaniu map i studiowaniu różnych fenomenów kosmicznych. Sensory
krótkiego zasięgu były używane do dokładnego analizowania np. struktury
geologicznej planety.
Na pokładzie mogło się znajdować do dwudziestu wyspecjalizowanych grup
naukowych, których kwatery zdolne pomieścić 225 osób znajdowały się w
bliskim sąsiedztwie z laboratoriami pokładowymi.
Mostek główny
Mostek główny USS Enterprise-D, jak i innych statków klasy Galaxy,
usytuowany jest w centralnej, górnej sekcji spodka na pokładzie pierwszym.
Mostek główny to owalnego kształtu pomieszczenie z dużym ekranem o
wymiarach 4,8 na 2,5 m na przedniej ścianie. Na samym przedzie znajdują
się konsole oficera operacyjnego i sternika (ops i conn). Na
ścianach tylniej i bocznych znajdują się konsole inżynieryjna, naukowa i
środowiskowa. Bezpośrednio za fotelem kapitana na drewnianej poręczy
znajduje się konsola taktyczna.
W samym centrum pomieszczenia znajduje się wspomniany fotel kapitański,
po jego prawej stronie fotel pierwszego oficera, a po lewej fotel
doradcy. Mostek wyposażony jest również w replikator żywności.
Mostek jest optymalnie połączony z innymi ważnymi miejscami na statku.
Do mostka prowadzi sześcioro drzwi. Patrząc z pozycji ekranu głównego i
posuwając się zgodnie z ruchem wskazówek zegara:
- jedne po lewej stronie, obok stanowiska sternika i operacyjnego,
prowadzące do turbowindy mostka bojowego,
- drugie i trzecie we wnęce w lewym rogu (naprzeciwko ekranu)
mostka, prowadzące do toalety i korytarza, na końcu którego
znajduje się taras widokowy,
- czwarte w prawym rogu (naprzeciwko ekranu) prowadzące do turbowindy
- piąte, po prawej, prowadzące do kabiny pogotowia,
- szóste, obok piątych, prowadzące do kolejnej turbowindy.
Strefa dowódcza
W statkach klasy Galaxy fotel kapitana, usytuowany w centrum mostka,
sąsiaduje z fotelem pierwszego oficera oraz fotelem przeznaczonym dla
innego starszego oficera, ambasadora, często też doradcy, jak to miało
miejsce w przypadku USS Enterprise-D.
Z tej pozycji oficerowie dowodzący mają optymalny widok na ekran główny
i łatwo mogą komunikować się z pozostałym personelem mostka. Fotel
kapitański jest stale obsadzony przez 24 godziny na dobę przez
odpowiednich, uprawnionych do tego oficerów, kontrolujących mostek w
danym przedziale czasu.
Na zakończeniach oparcia fotela dowódcy znajdują się wbudowane dwie małe
konsole. Są to zmodyfikowane, uproszczone konsole operacyjna i
nawigacyjna z podstawowymi informacjami i danymi. W razie konieczności
kapitan może użyć tych minikonsol do kierowania statkiem. Konsole mogą
być używane do penetracji bazy danych komputera pokładowego, łączności itd.
Fotele pierwszego i np. doradcy wyposażone są w pojedyncze, wolnostojące
większe od kapitańskich konsole, pozwalające na dostęp do różnego
rodzaju danych, zarówno tych z bazy danych, jak i sensorów krótkiego i
dalekiego zasięgu. Wszystkie konsole akceptują polecenia dawane z
klawiatury bądź przekazywane ustnie.
Stanowisko operacyjne (ops)
Oficer operacyjny odpowiedzialny jest za wiele bardzo istotnych rzeczy.
Głównym jego zadaniem jest zarządzanie i rozdzielanie różnego rodzaju
zasobów statku (np. energetycznych). Rola ta wymaga dużej wiedzy na
temat wszystkich systemów statku, bliskiej i niemal ciągłej współpracy z
pozostałymi oficerami mostka, np. oficerem taktycznym i sternikiem
(nawigacyjnym). Funkcja oficera operacyjnego jest więc bardzo złożona, a
co za tym idzie odpowiedzialna.
Mimo, iż Enterprise jest statkiem potężnym, sytuacja często wymaga od
niego rzeczy niemal niewykonalnych nawet dla tej klasy statku, jak np.
osiągi sensorów dużo przekraczające ich normalny zasięg. W tej sytuacji
do akcji wkracza operacyjny, jego zadaniem jest tak zarządzać i
rozdzielać potrzebne w innych częściach statku zasoby (energetyczne,
obliczeniowe) aby zoptymalizować np. sensory, nie szkodząc przy tym
innym komponentom.
Konsola operacyjna posiada szczegółowe dane na temat wszystkich zasobów
statku oraz pozwala przewidzieć jakie i ile zasobów potrzebne będzie do
wykonania danej czynności.
Wiele z tych czynności wykonywanych jest automatycznie przez komputer
pokładowy, jednak niektóre z nich wymagają abstrakcyjnego, kompleksowego
czy nowatorskiego myślenia, do którego komputer nie jest zdolny w takim
stopniu, jak wytrenowany oficer Gwiezdnej Floty. Żaden, nawet
najbardziej zaawansowany komputer, nie jest w stanie tak przewidzieć
danej sytuacji, jak człowiek. Tak więc potrzebna jest osoba, która
monitoruje i wprowadza ewentualne korekty do decyzji i działań
komputera. Oficer operacyjny ma także za zadanie informowanie na bieżąco
o efektach działań pozostałych oficerów mostka.
W sytuacjach takich jak bitwa, odpowiedzialność oficera operacyjnego
jest równie ważna jak oficera taktycznego, z którym współpracuje.
Operacyjny musi kontrolować, analizować i informować oddziały naprawcze
o uszkodzeniach, w razie potrzeby przekierować energię do np. osłon.
Operacyjny musi ponadto utrzymywać kontakt z maszynownią, działem
naukowym, informować o odczytach sensorów, jest także odpowiedzialny za
wystrzeliwanie sond i pobieranie z nich danych, nadzorować drużyny
wypadowe, transportery, utrzymywać łączność, podawać koordynaty, może
zainicjować sekwencję rozłączenia sekcji spodka od sekcji napędowej,
autoryzować odloty i przyloty promów oraz monitorować dane obiekty.
Stanowisko nawigacyjne (conn)
Stanowisko kontroli lotu, zwane też nawigacyjnym, jest usytuowane obok
stanowiska operacyjnego. Oficer nawigacyjny (sternik) odpowiedzialny
jest za pilotowanie statku. Wiele funkcji kontrolnych lotu statku jest
zautomatyzowanych, jednak na statkach Federacji sternik zawsze jest
obecny na stanowisku nawigacyjnym, podobnie jak operacyjny na swoim.
Do obowiązków nawigacyjnego należą: kontrolowanie i monitorowanie kursu,
weryfikacja pozycji statku, utrzymywanie łączności z maszynownią i
wykonywanie ręcznych operacji kontroli lotu (np. manewry unikowe). Kurs
może zostać wprowadzony z konsoli ręcznie bądź głosowo, przy czym
komputer zawsze sugeruje najbardziej jego zdaniem optymalny kurs, który
może zostać zaakceptowany lub też odrzucony przez sternika.
Informacje ze stanowiska nawigacyjnego są często bardzo pomocne
oficerowi taktycznemu (np. ustalenie kursu statku wroga). Jeśli jest to
konieczne, oficer operacyjny może potwierdzić dane z konsoli
nawigacyjnej na swoim stanowisku (podczas czerwonego alarmu
potwierdzenie następuje automatycznie).
Mimo automatyzacji większości funkcji pilotażowych, oficer nawigacyjny
może całkowicie przejąć kontrolę nad statkiem i sterować nim manualnie.
Podczas trybu manualnego wszystkie funkcje pilotażowe są dostępne na tej
właśnie konsoli.
Z uwagi na strategiczną wartość konsoli nawigacyjnej, wyposażona jest
ona w oddzielny procesor umożliwiający przejście w tryb ręczny nawet
podczas awarii głównego komputera. Stanowisko to ma również dostęp do
awaryjnych sensorów nawigacyjnych.
Podczas lotu z prędkością impulsową sternik monitoruje systemy napędowe
i skutki podróży z tą prędkością. W razie zagrożenia przeciążeniem
systemów napędowych komputer informuje, czy dany manewr jest bezpieczny,
ewentualnie sugeruje alternatywne wyjście. Jednak w czasie czerwonego
alarmu komputer ignoruje niebezpieczniejsze manewry pozwalając
sternikowi działać na własną rękę.
Podczas lotu z prędkością warp oficer nawigacyjny odpowiedzialny jest
za monitorowanie geometrii pola podprzestrzennego. Ta działalność wymaga
ścisłej współpracy z maszynownią. Oficer nawigacyjny ma obowiązek
informować kapitana o stanie systemów napędowych, dlatego właśnie CEO
siedzi cały czas w maszynowni, a nie na mostku, ani też nie komunikuje
się często z mostkiem. Zautomatyzowane systemy konsoli nawigacyjnej cały
czas skanują przestrzeń i wprowadzają ewentualne poprawki do kursu.
W statkach klasy Galaxy, oficer nawigacyjny przeszkolony jest na wypadek
separacji statku na dwie sekcje, bądź awaryjnego lądowania jednej z nich.
Podczas walki nawigacyjny współpracuje z taktycznym i operacyjnym,
dodatkowo funkcje namierzania i komunikacji są duplikowane w konsoli
nawigacyjnej na wypadek awarii stanowiska taktycznego. Komputery mają
zaprogramowane wiele manewrów unikowych, dostępnych właśnie ze
stanowiska sternika.
Jacht kapitański
USS Enterprise-D, jak też inne statki klasy Galaxy, jest wyposażony w
pomocniczy pojazd, standardowo używany do misji dyplomatycznych - jacht
kapitański.
Jacht jest większy od przeciętnego promu, ma 18 metrów długości, 10
szerokości i 8 wysokości, ma owalny kształt. Standardowo usytuowany jest
w centralnej, dolnej części sekcji spodkowej. Zbudowany jest z głównie z
tritanium i duranium, został zaprojektowany jako samodzielna,
wielozadaniowa jednostka, jednak jego funkcja została sprowadzona do
transportu ważnych osobistości w razie awarii, bądź niemożności
zastosowania transporterów.
Jacht posiada dwa pokoje dla załogi i pokój służący za mostek.
Pomieszczenie z silnikami otoczone jest przez przestrzeń mieszkalną.
Jacht wyposażony jest w deflektor, silniki impulsowe oraz posiada
zdolność lotu aerodynamicznego, przydatnego w atmosferze planety, w
której może rozwinąć prędkość do 20 machów. Jacht ma również "nóżki" i
może lądować na planetach. Można go wystrzelić ze statku klasy Galaxy
nawet przy prędkości warp 7, jacht będzie zwalniał wtedy do prędkości
impulsowej (maksymalnie 0,65 prędkości światła).
Separacja spodka
Mając tak dużą liczbę cywilów na pokładzie, jak USS Enterprise-D,
podczas niebezpiecznych misji kapitan nie chce być odpowiedzialny za
śmierć niewinnych i nie chce narażać ich na niebezpieczeństwo. W tym
właśnie celu okręty z przewidzianą dużą ilością osób cywilnych są
wyposażone w funkcję oddzielającą sekcję napędową od spodka.
W razie ewakuacji cywile są przenoszeni do sekcji spodka, co jest o tyle
ważne, że nie są narażeni na eksplozję rdzenia.
Obie sekcje są standardowo sczepione osiemnastoma zaczepami. Komputer
dba o płynność separacji i stara się uniknąć wstrząsów, które mogą
zachwiać integralność poszycia.
Schemat mostka
1 - Fotele oficerów dowodzących
2 - Stanowisko sternika
3 - Stanowisko operacyjne
4 - Główny ekran
5 - Gabinet kapitana
6 - Konsola taktyczna
7 - Konsole maszynowni, środowiskowa, misji, naukowe
8 - Toalety
9 - Sala konferencyjna
10 - Turbowinda
11 - Rezerwowa turbowinda
12 - Awaryjna turbowinda na mostek bojowy
1 - Fotel dowódcy
2 - Stanowisko sternika
3 - Stanowisko operacyjne
4 - Główny ekran
5 - Konsola naukowa
6 - Konsola inżynieryjna
7 - Konsola taktyczna
8 - Wyjście
9 - Gabinet kapitana
10 - Turbowinda
11 - Turbowinda rezerwowa
12 - Sala konferencyjna
Dane techniczne
| Przynależność: | Zjednoczona Federacja Planet |
| Typ okrętu: | badawczy |
| Rozpoczęcie projektu: | 2343 |
| Oddanie do użytku pierwszego statku: | ? |
| Maksymalna ilość załogi: | 5000 |
| Oficerowie: | 185 |
| Reszta załogi: | 575 |
| Cywile/Rodziny: | 252 |
| Liczba pokładów: | 42 |
| Wysokość: | 137,5 m |
| Szerokość: | 467 m |
| Długość: | 642,5 m |
| Silniki warp: | MARA |
| Silniki impulsowe: | standardowe |
| Maksymalna ciągła prędkość warp: | 9,2 |
| Maksymalna chwilowa prędkość warp: | 9,6 |
| Uzbrojenie: | ? |
| System komputerowy: | LCARS |
| Przypuszczalny czas wykorzystania: | 100 lat |
| Maksymalny czas bez zaopatrzenia: | 5 lat |
| Czas pomiędzy przeglądami: | 20 lat |
Okręty tej klasy
| Nazwa | Rejestr | Występowanie | Komentarz |
|
|
| USS Enterprise | NCC-1701-D | TNG, DS9, GEN | zniszczony na Veridian III | | USS Galaxy | NCC-71806 | ? | w służbie | | USS Hippocrata | NCC-75909 | ? | w budowie (Utopia Planitia) | | USS Odyssey | NCC-71832 | DS9:The Jem'Hadar | zniszczony przez Jem'Hadar | | USS Sarek | NCC-72081 | ? | w budowie (Utopia Planitia) | | USS Swansea | NCC-69001 | ? | w służbie | | USS Venture | NCC-56009 | DS9 | w służbie | | USS Yamato | NCC-71807 | TNG:Contagion | zniszczony | | USS ? | NCC-75102 | ? | w budowie (Utopia Planitia) | | USS ? | NCC-75026 | ? | w budowie (Utopia Planitia) |
Zdjęcia okrętów
 | USS Enterprise-D 800x600, 93 KB |
|  | USS Enterprise-D 539x365, 36 KB |
|  | USS Enterprise-D 1024x768, 66 KB |
|  | USS Enterprise-D 1024x768, 119 KB |
|  | Spodek USS Enterprise-D na planecie 800x600, 49 KB |
| | | więcej zdjęć okrętów klasy Galaxy |
Schematy
 | USS Enterprise-D, widok z boku 2189x512, 243 KB |
|  | Schemat napędu w klasie Galaxy 1024x768, 93 KB |
|  | USS Enterprise-D, widok z boku 495x133, 16 KB |
|  | Schemat USS Enterprise-D, widok z góry 1024x768, 86 KB |
|  | Schemat USS Enterprise-D, widok z przodu i tyłu 1024x768, 82 KB |
|  | Schemat USS Enterprise-D, widok z boku 1024x768, 60 KB |
|  | Schemat USS Enterprise-D, widok z dołu 1024x768, 82 KB |
|  | Prosty schemat USS Enterprise-D 620x275, 39 KB |
| |
Zdjęcia wnętrz
 | Dziesiąty Dziobowy 800x600, 47 KB |
|  | Dziesiąty Dziobowy 800x600, 59 KB |
|  | Dziesiąty Dziobowy 748x426, 45 KB |
|  | Mostek USS Enterprise-D 800x600, 64 KB |
|  | Ready room na USS Enterprise-D 800x600, 42 KB |
|  | Tabliczka dedykacyjna USS Enterprise-D 640x480, 56 KB |
|  | Mostek USS Enterprise-D 640x480, 40 KB |
|  | Konsole na mostku USS Enterprise-D 800x600, 45 KB |
|  | Przesyłownia na USS Enterprise-D 800x600, 55 KB |
|
Większość informacji o statkach pochodzi z okrętu USS MacArthur
dzięki uprzejmości Piotra Milewskiego i Jana Strzeleckiego.
W zbieraniu, przygotowaniu i uzupełnianiu informacji mieli swój udział również:
Marcin Wichary, Michael Graham, MadYellow, Stilleto, Tuvok,
Mateusz Cieślak, Przemysław Dudek, Apoc i Gul Dukat.
Część obrazków pochodzi ze stron Star Trek in Sound and Vision oraz Wolfpak 359.
|
 |
 |