 |
 |
Informacje o projekcie Excelsior
Projekt przedłożono w 2288 roku.
Klasa Excelsior była w dziejach Federacji pierwszym projektem odchodzącym od wytycznych Zephrama Cochrane'a. Zadaniem projektu było wybudowanie statku zdolnego do przełamania bariery warp 10 możliwie jak najlżejszym statkiem. USS Excelsior był wtedy największym osiągnięciem Gwiezdnej Floty - bardzo zwrotny, praktyczny, z wydajnymi silnikami.
Niestety, już wstępne testy wykazały, że nie jest w stanie przekroczyć bariery. Podczas prób jego silniki zacinały się, bądź nawet zawodziły nie mogąc sprostać wymaganiom projektu. Te problemy pojawiły się po raz pierwszy, gdy Excelsior (noszący wówczas numer NX-2000) został wysłany za USS Enterprise, porwanym przez admirała Kirka. Po roku modyfikacji podjęto dalsze próby. Jedna z nich niemal zakończyła się katastrofą, kiedy to rdzeń reaktora wszedł w stan krytyczny i został odrzucony w kosmos w ostatnim momencie. Statek (tylko lekko uszkodzony) odholowano do doku i w ciągu pięcioletniej naprawy usunięto wszystkie przeróbki, które miały umożliwić przełamanie bariery. Następnie Excelsior został oddany do służby jako normalny statek.
Odkryto później, że zakłócenia podprzestrzenne oddziaływały na pole grawimetryczne w reaktorze, powodując zakłócenia w poprawnej pracy, a na dłuższą metę utratę stabilności. Projekt "Bariera" bez wątpienia zakończył się porażką, jednakże projekt Excelsiora okazał się monumentalnym sukcesem. Przez 70 lat służby statki tej klasy wykazały się wspaniałą niezawodnością i znakomitą ekonomiką lotu. Okręty klasy Excelsior ciągle są produkowane, aczkolwiek do oryginalnego projektu wprowadzono, co zrozumiałe, pewne zmiany. Najbardziej od pierwotnego projektu odbiegał Enterprise-B, aczkolwiek zachował on charakterystyczny kształt. Na dzień dzisiejszy Gwiezdna Flota ma w rejestrach 40 statków tej klasy, a następne 10 (jako zamykające serię) jest produkowane w jej licznych dokach.
Najstarszy statek klasy Excelsior znajduje się obecnie w Smithoniańskim Instytucie Statków Kosmicznych na Marsie. Jak już wspomniano, przez 50 lat do projektu klasy Excelsior wprowadzono liczne zmiany. Aktualnie znane są odmiany Alfa, Beta i Delta.
Excelsior Alfa to pierwszy, oryginalny statek już po pięcioletnich przeróbkach. Został on dopuszczony do służby równocześnie z Excelsiorem klasy Beta.
W Excelsiorze klasy Beta wprowadzono wszystkie najnowsze osiągnięcia techniki. Ogólnie statek był nieznacznie większy, miał mocniejsze silniki, ulepszone komputery i przerobiony reaktor. Enterprise-B był pierwszym statkiem tej klasy oddanym do służby. Przez pewien czas utrzymywano te dwa projekty naraz, głównie z powodu nadmiaru części do wersji Alfa.
Excelsior klasy Delta był ponownym uaktualnieniem projektu, włączając w to zmodyfikowany reaktor klasy Galaxy, ulepszone uzbrojenie i zwiększoną ekonomię zużycia paliwa. Statki tej klasy pojawiły się w 2364 roku.
Schematy mostka
1 - Fotel dowódcy
2 - Stanowisko sternika
3 - Stanowisko nawigatora
4 - Główny ekran
5 - Konsola naukowa I
6 - Konsola naukowa II
7 - Konsola inżynieryjna
8 - Konsola napędu
9 - Konsola środowiskowa
10 - Turbowinda
11 - Konsola naukowa III
12 - Konsola łączności
13 - Konsola taktyczna
14 - Schemat statku
15 - Schemat statku
16 - Wyjście na korytarz
1 - Fotel dowódcy
2 - Stanowisko sternika
3 - Stanowisko nawigatora
4 - Główny ekran
5 - Konsola naukowa I
6 - Konsola naukowa II
7 - Konsola inżynieryjna
8 - Konsola napędu
9 - Konsola środowiskowa
10 - Turbowinda
11 - Konsola naukowa III
12 - Konsola łączności
13 - Konsola taktyczna
14 - Schemat statku
Historia projektu
| 2269 | Gwiezdna Flota rozpoczyna badania nad nowymi rodzajami napędu warp. | | 2273 | Klasa Excelsior zostaje zatwierdzona przez Dowództwo Gwiezdnej Floty. | | 2277 | Dobiega końca budowa szkieletu statku. Zostaje zamontowany rdzeń komputera. Rozpoczyna się przygotowania do pokrycia szkieletu kadłubem. | | 2278 | Dowództwo nakazuje przerobić statek zgodnie z sugestiami dr Jefferesa tak, aby był zdolny przekroczyć barierę warp 10. Rdzeń reaktora zostaje wysłany na Antares w celu przebudowy. | | 2279 | Rdzeń reaktora zostaje ponownie wysłany na Antares z powodu niedokładności w wymiarach. Kadłub statku niemal na ukończeniu. Zachodzi konieczność wymiany wszystkich grodzi bezpieczeństwa. Utopia dostarcza pierwszą sekcję spodka - mostek. | | 2280 | Gwiezdna Flota formuje komisję do sprawdzenia jakości produktów i prac na wszystkich statkach. Excelsior dostaje wysokie noty. Instytut Daystroma proponuje do projektu nowe, izolinearne komputery. Zespół projektantów odrzuca propozycję na korzyść starych, sprawdzonych części. Dr. Jefferes obejmuje kierownictwo nad projektem. Praca szybko postępuje naprzód. | | 2282 | Struktura statku jest gotowa w 90%. Nowe silniki zamontowane. Systemy komputerowe są w pełni sprawne. Rdzeń reaktora w końcu powraca i zostaje zainstalowany. Odkryto problemy z otuliną magnetyczną. Rdzeń wraca na Antares. Pod koniec roku na Jowiszu zostaje założone
laboratorium Dynamiki Nowoczesnych Systemów Napędowych. Antares wysyła rdzeń do laboratorium w celu analizy problemów. | | 2284 | Rdzeń powraca z Jowisza i zostaje zainstalowany. Wstępne testy przebiegając bez zakłóceń. Inspektorzy Gwiezdnej Floty rozpoczynają testowanie każdego systemu z osobna. | | 2285 | Excelsior opuszcza dok i wykonuje pierwszy skok do Bazy 85 bez większych problemów. Zmiana ustawień silników usuwa ostatnie drobne problemy z ich działaniem. USS Excelsior wysłany zostaje za USS Enterprise. Sabotaż jednego z komputerów powoduje zablokowanie silników podczas ładowania. Po usunięciu skutków sabotażu podejmuje się próbę
drugiego skoku. Tym razem silniki powodują duże zwarcia w systemie zasilania. Statek zostaje odholowany do doku w celu usunięcia skutków i przyczyn awarii. | | 2387 | Próby nad nowym napędem zostają przerwane po utracie stabilności i odrzuceniu rdzenia. Całkowite zniszczenie systemów komputerowych. Dowództwo Gwiezdnej Floty nakazuje wyposażenie go w standardowe silniki warp i zmodyfikowany system komputerów. Po prowizorycznych naprawach Excelsior powraca do doku na silnikach impulsowych. | | 2290 | USS Excelsior zostaje oddany do służby w Bazie 85. USS Enterprise wysyła gratulacje. |
Dane techniczne
| Przynależność: | Zjednoczona Federacja Planet |
| Typ okrętu: | ciężki krążownik |
| Rozpoczęcie projektu: | 2288 |
| Oddanie do użytku pierwszego statku: | 2290 |
| Maksymalna ilość załogi: | 2500 |
| Oficerowie: | 120 |
| Reszta załogi: | 450 |
| Cywile/Rodziny: | 80 |
| Liczba pokładów: | 15 |
| Wysokość: | 77,8 m |
| Szerokość: | 181,6 m |
| Długość: | 467 m |
| Silniki warp: | MARA |
| Silniki impulsowe: | standardowe |
| Maksymalna ciągła prędkość warp: | ? |
| Maksymalna chwilowa prędkość warp: | ? |
| Uzbrojenie: | ? |
| System komputerowy: | LCARS |
| Przypuszczalny czas wykorzystania: | 120 lat |
| Maksymalny czas bez zaopatrzenia: | 7 lat |
| Czas pomiędzy przeglądami: | 20 lat |
Okręty tej klasy
| Nazwa | Rejestr | Występowanie | Komentarz |
|
|
| USS Al-Batani | NCC-42995 | VGR | ? | | USS Berlin | NCC-14232 | TNG:Angel One | zniszczony pod Wolf 359 | | USS Cairo | NCC-42136 | TNG | w służbie | | USS Charleston | NCC-42285 | TNG:The Best of Both Worlds (I) | zniszczony pod Wolf 359 | | USS Crazy Horse | NCC-50446 | TNG:Descent (I), TNG:The Pegasus | w służbie (przechodzi naprawy) | | USS Crockett | NCC-38955 | DS9 | wycofany ze służby | | USS Enterprise | NCC-1701-B | GEN | wycofany ze służby | | USS Excelsior | NX/NCC-2000 | TNG, VGR:Flashback, ST3, ST6 | wycofany ze służby | | USS Fearless | NCC-14598 | TNG | zniszczony przez Borg | | USS Fredrickson | NCC-42111 | DS9 | ? | | USS Gorkon | NCC-40512 | TNG:Descent (I) | oczekuje na remont | | USS Grissom | NCC-42857 | TNG | w służbie | | USS Hood | NCC-42296 | TNG:Allegiance, TNG:Tin Man | zniszczony pod Wolf 359 | | USS Idaho | NCC-43261 | ? | w służbie | | USS Intrepid | NCC-38907 | TNG:Sins of the Father | zaginiony, prawdopodobnie zniszczony | | USS Lakota | NCC-42768 | DS9 | ? | | USS Lexington | NCC-14427 | TNG | wycofany ze służby | | USS Livingston | NCC-34099 | DS9 | w służbie | | USS Malinche | NCC-38997 | DS9 | w służbie | | USS Melbourne | NCC-3184? | TNG:The
Best of Both Worlds (I), DS9:Emissary | zniszczony pod Wolf 359 | | USS Okinawa | NCC-13958 | DS9 | ? | | USS Potemkin | NCC-18253 | TNG:Legacy, TNG:Second Chances | zniszczony | | USS Repulse | NCC-2544 | TNG:The Child | wycofany ze służby | | USS Righteous | NCC-42451 | ? | zaginiony | | USS Roosevelt | NCC-2573 | VGR | zaginiony | | USS Tecumseh | NCC-14934 | DS9 | ? | | USS Valley Forge | NCC-43305 | DS9 | ? | | USS Yorktown | NCC- | VGR | ? | | USS ? | NCC-40273 | ? | zniszczony pod Wolf 359 |
Zdjęcia okrętów
 | USS Enterprise-B 720x596, 50 KB |
|  | USS Enterprise-B 800x600, 34 KB |
|  | USS Excelsior 720x596, 35 KB |
|  | USS Enterpise-B w doku 640x480, 20 KB |
|  | USS Enterprise-A i -B 640x512, 37 KB |
| | | więcej zdjęć okrętów klasy Excelsior |
Schematy
 | USS Enterprise-B, widok z boku 1590x293, 116 KB |
|  | USS Enterprise-B, widok z boku 437x112, 10 KB |
|  | Schemat USS Excelsior, widok z boku 500x92, 2 KB |
|  | Schemat USS Excelsior, widok z góry 500x205, 10 KB |
|  | Schemat klasy Excelsior, widok z dołu 458x190, 39 KB |
|  | Schemat klasy Excelsior, widok z boku 458x83, 14 KB |
|  | Schemat klasy Excelsior, widok z góry 458x191, 38 KB |
| |
Zdjęcia wnętrz
 | Mostek USS Excelsior 800x600, 58 KB |
| |
Większość informacji o statkach pochodzi z okrętu USS MacArthur
dzięki uprzejmości Piotra Milewskiego i Jana Strzeleckiego.
W zbieraniu, przygotowaniu i uzupełnianiu informacji mieli swój udział również:
Marcin Wichary, Michael Graham, MadYellow, Stilleto, Tuvok,
Mateusz Cieślak, Przemysław Dudek, Apoc i Gul Dukat.
Część obrazków pochodzi ze stron Star Trek in Sound and Vision oraz Wolfpak 359.
|
 |
 |