Wczoraj sam miałem założyć taki temat jeno net dziłał mi jak krew z nosa.
Może więc parę słów komentarza na temat RPG ogólnie.
Czym jest RPG? Padło nawet takie pytanie na forum więc nie zaszkodzi przypomieć. Szczególnie że link do WIKI podany przez
Q__ mógł solidnie wystarszyć (wzory matematyczne, kwantzacja cech bohaterów) - trzeba to odpolątać.
Role Playing Game czyli gra fabularna polega przede swzystkim na odgrywaniu ustalonej postaci. Z pośród graczy wybierany jest jeden który będzie mistrzem gry. (w polskich raliach jest to przeważnie właściciel podręcznika ew. osoba najlepiej znająca realia - o ile się zgodzi

) Mistrz gry (MG) jest odpowiednikiem komputera w komputerowych RPG - on tworzy świat, stawia przed graczami wyzwania.
Przygotowania do gry
Zanim zacznie się rozgrywkę gracze muszą - z pomocą MG - stworzyć postacie. Chodzi o wybranie ról w jakie gracze się wcielą. W Star Trek RPG może to być załoga statku - kto będzie kapitanem, pierwszym oficerem, oferem naukowym itp (o pozostałych, niewykorzystanych rolach póżniej).
Postacie opisuje się za pomocą wspóczynników (kwantyzacja cech

).
Wielu ludzi, w tym spore grono RPG-owców identyfikuje ten zbiór (opisany na tzw. kartach postaci) z samymi bohaterami.
Jest to myślenie trochę błędne ponieważ w trakcie gry nadajemy postaci pewien charakter nie koniecznie mający coś wspólnego z cyferkami.
Tworzymy postacie tylko przed pierwszą rozgrywką lub jeśli postaci zdaży się zginąć.
Z kolei MG przed każdą sesją musi przygotować scenariusz przygody (graczeni nie znają jego treści) czyli co się będzie działo. Ponieważ MG nie wie nigdy co graze zrobią musi być przygotowany na improwuizację. Scenariusz może mieć różny charakter w zależności od przygody. Jeśli, przykładowo, głównym wątkiem jest śledztwo w sprawie czyjejeś śmierci trzeba dokładnie obmysleć podejrzanych i poszlaki na jakie mogą wpaść gracze.
Rozgrywka
Kiedy postacie i scenariusz są już gotowe wszyscy spotykają się na sesji. MG zaczyna od przedsatwienia sytacji w jakiej znajdują się gracze, opisu mniejsca, co tam robią itp. potem gracze opisują MG swoje działania a on opisuje ich skutki. Wygląda to miej wiecej tak.
MG"
Obraz przed waszymi oczyma migocze, po chwili, gdy rematerializujecie się widok kabiny transportera zamienia się w widok ciemnego dużego pomieszczenia. W świetle czerwonych awaryjnych lamp widać tylko zarysy jakich dużych cylindrów ustawionych w żędzie. Odchodzą od nich jakieś rury. "
I oficer(zwarca się do jednego z graczy):"
Panie Solvok, proszę sprawdzić pomieszczenie, ustawić oświetlenie i wzmacniacze wzorca..."
Teraz Solvak opisuje jak obchodzi pomieszczenie a MG opisuje mu co widzi jakie są odczyty z Tricordera. Potem jak zmienia się wygląd kiedy rozstawiają oświetlenie. MG odgrywa też wszystkie pozostałe postacie poza graczami. Od Romulańskiego dyplomaty którego załoga ma eskortować po statystę w czerwonym mundurze

. Są to tzw. bohaterowie niezależni (BN).
Wspólczynniki wykorzystuje się by ustalić jaki jest wynik działań gracza gdy porażka wpływa w zanczący sposób na przebieg wydarzeń. Gracz rzuca kością prwdopodobieńswo zależy od trudności działania oraz jak wysokie sa współczynniki odpowiadające za daną czynność.
Po zakończeiu przygody MG przyznaje punkty doświadczenia które pozwalają zwiększyć współcznynniki postaci (system przydziału zależy od gry). W przeciwieństwie do cRPG nie nagradza się uboju potwrów BNów itp. a całościowy wkład bohatera w grę, osiągnięcie pewnych założeń oraz...
Odgrywanie postaci
To bardzo szeroki i ważny temat. Dobre odgrywanie postaci poprawia jakiść zabawy i jest zwykle promowane MG
Kiedy gracz wymyśla postac którą będzie grał powinien trzymać się wybranej konwencji. Jeśli jego postać na jednej sesji jest zamkniętym milczkiem a na drugiej ni z tąd ni z owoąd staje się elowentnym negocjatorem to coś jest nie tak. Postacie oczywiście mogą się zmieniać ale nie losowo. Dobrze jest gdy zmaina chrakteru wiąże się jakimś silnym przeżyciem - wtedy jet umotywowana.
Innym aspektem jest sposób rozmowy z BNami można powiedzieć do MG "
Mówię mu że... lub zwrócić się
do niego bezpośrednio tak jakby słowami jakimi postać zwróciła by się do BNa. Oczywiście opowiedzenie całej "Odysei" Homera ze szczególami trwało by zbyt długo ale w przypadku przesłuchiwania świadków czy przekonywania Romulańskiego kapitana by zdezaktywował broń klimat jest ze100 razy lepszy.
Edycja:
Zamoniałem dodać jeszcze parę słów o dwuch ważnych typach RPG.
Gra Narracyjna: Jest to gra gdzie zupełnie rezygnuje się z kości. Zwykle jest to RPG w którym większą rolę niż sensacyjna akcja mają przeżycia bohaterów i ich inerakcje między sobą i BNami.
LARP: Gracze zamiast siedziec przy stole odgrywają postacie tak jakby byli w teatrze. Niema wtedy miejsca na BNów a najtrudnieszym zadaniem jest obmyślenie mechniaki (gdyby np. doszło do walki). Jeśli fabuła LARPA jest typu "gadające głowy" (patrz mój LARP na Avangardzie

) to pół biedy, Mechanika nie jest potrzebna. Jeśli planujemy więcej akcji i jakiś konflikt trzeba się dobrze zastanowić cozrobić by LARP nie zamienił się w zawody PaintBalla
Uff ale długi post