USS Phoenix
Logo
USS Phoenix forum / Treknologia / Transwarp
 
Autor Wiadomość
Delta
Użytkownik
#1 - Wysłana: 29 Lip 2005 07:55:45
W nieśmiertelnym topicu Galaxy czy Defiant poruszono sprawę napędu transwarp. Ostatnio trochę się nad tym zastanawiałem i doszedłem do pewnego wniosku, którym chciałem się z Wami podzielić.

W odcinku VGR: Threshold, Paris i Kim próbują rozgryźć sposób na przełamanie bariery transwarp. Paris tłumaczy Neelixowi, że transwarp to prędkość nieskończona, po osiągnięciu której znalazłby się jednocześnie we wszystkich punktach wszechświata. Później, po locie testowym wspomina, że tak się stało.

Jednakże w dalszych odcinkach Voyager’a, Borg i sama załoga U.S.S. „Voyager” używają napędu określanego jako transwarp i poza osiągnięciem większej prędkości niż warp 9,975 (czyli maksymalnej przelotowej dla klasy Intrepid) nie spotykają się z jakimikolwiek anomaliami, które pokazano wcześniej w „Threshold”. Czemu tak się stało?
Myślę, że Paris miał rację, udało mu się przełamać barierę transwarp. I jak na razie, udało się to tylko jemu. Tego nie osiągnął nawet Borg.
Sądzę, że błędnie uznaje się warp 10 jako barierę transwarp. Paris przekroczył warp 10, ale nie jest powiedziane o ile. Czy leciał warp 10 czy powyżej tej prędkości (i o ile powyżej). Może osiągnął tak dużą prędkość, że w pewnym momencie, już powyżej warp 10, przełamana została bariera transwarp. Borg zaś, używając swojego napędu, po prostu osiąga warp 10 lub nieco tylko ją przekracza, co jednak nie wystarcza mu do tego by osiągnąć rzeczywistą prędkość nieskończoną. A nazwa oznaczająca prędkość powyżej warp 10 po prostu została nie zmieniona.

Na upartego można by pod tę tezę podciągnąć nawet U.S.S. „Excelsior”. W ST III powiedziano, że miał to być pierwszy okręt Floty, który przełamie barierę transwarp. W Internecie znalazłem kiedyś wzmiankę, że „Excelsior’a” zbadali inżynierowie Floty po dywersji dokonanej przez Scott’a i odkryli, że całe szczęście, że się tak stało, bo gdyby nie to, to okręt zostałby zniszczony przez wadę w konstrukcji napędu. To oczywiście nie należy do kanonu. Ale kanonicznym jest fakt, że Excelsior przesiedział w dokach długo.
Pomyślałem, że może wiąże się to ze zmianą skali prędkości warp. Za czasów TOS była ona inna niż w XXIV wieku (zwana jest ona czasem skalą Cochrane’a). Może projekt NX-2000 miał za zadanie osiągnąć prędkości zbliżone do tych z początków TNG i w czasach Kirk’a właśnie to nazywano transwarp (w końcu miały być tak duże, że musiano zmienić używaną od kilkuset lat skalę). I dopiero w czasach TNG i Voyagera, nauka posunęła się tak daleko naprzód, że mianem transwarp oznaczono prędkość nieskończoną, taką jaką znamy z VGR: Threshold.
Dreamweb
Użytkownik
#2 - Wysłana: 29 Lip 2005 09:56:06
Raczej odwrotnie - Borg osiąga transwarp, czyli trochę mniej niż warp 10 (ale prawie), a Paris jako jedyny doszedł do "dziesiątki", która jest prędkością nieskończoną. We wspomnianym odcinku mówił coś takiego, że włącza napęd transwarp, i dopiero po jakimś czasie od jego uruchomienia osiągał warp 10.
Pah Wraith
Użytkownik
#3 - Wysłana: 29 Lip 2005 10:23:24
Dla mnie transwarp w przypadku Federacji i innych "normalnych" cywilizacji jest bzdurą. Skoro prędkość ma być nieskończona, to trzeba (zgodnie z tym co powiedziano w manualach ) dostarczyć nieskończoną ilość energii. Ja najchętniej Treshold wyłączyłbym z kanonu.

Co do Excelsiora, to owszem, to chyba miało byc to właśnie osiągnięie nowych prędkości.
WarLock II
Użytkownik
#4 - Wysłana: 29 Lip 2005 12:18:13
"Dla mnie transwarp w przypadku Federacji i innych "normalnych" cywilizacji jest bzdurą. Skoro prędkość ma być nieskończona, to trzeba (zgodnie z tym co powiedziano w manualach ) dostarczyć nieskończoną ilość energii."

Właśnie skończyłem czytać "krótką chistorię czasu" Hawkinga i po lekturze tej książki doszedłem do wniosku że na obecnym poziomie nauki nie możemy być niczego pewni, a już na pewno tak wybiegających w przyszłość zagadnień.

Owa nieskończona energia może okazać się skończoną lecz bardzo dużą wartością. Którą jednak kiedyś człowiek będzie w stanie wygenerować.
Pah Wraith
Użytkownik
#5 - Wysłana: 29 Lip 2005 12:37:41
Właśnie dlatego podkreślałem, że: w przypadku Federacji i innych "normalnych" cywilizacji w świecie ST. Problemy energwtyczne w przypadku Federacji mogły zostać dawno temu już rozwiązane, ale jednak nie osiągają chyba tak dobrych wyników by dysponować oooogroooomną ilością energii. W każdym razie nie było tego widać na ekranie.
Anonim
Anonimowy
#6 - Wysłana: 29 Lip 2005 14:33:30
Raczej nie chodzi tu o energie. Ja to widze w nieco inny sposob: chodzi o wymiary lub innego rodzaju "furtki", o ktorych istnieniu jeszcze nie mamy bladego pojecia.

Podam przyklad:

Wyobraz sobie ze jestes istotą jednowymiarowa, jednak wszechswiat w ktorym zyjesz jest tak naprawde dwuwymiarowy - ty jednak o tym nie mozesz wiedziec. Wyobraz sobie ze widziana przez ciebie przestrzen (jednowymiarowa - a wiec mozesz sie w niej poruszac tylko do przodu lub do tylu) wyglada jak litera U. Ramiona tego "U" polozone sa blisko siebie, ty znajdujesz sie gdzies w poblizu konca lewego ramienia. Chcesz sie dostac do konca prawego. Problem w tym, ze to "U" jest... nieskonczenie wysokie, a ramiona nieskonczenie dlugie - wyobraz sobie to w ten sposob, ze "poprzeczka" U polozna jest nieskonczenie nisko. Nie mozesz do niej dotrzec, a wiec nie mozesz tez przejsc do drugiego konca U!

Jednak w momencie gdy technologia w twoim swiecie bedzie tak zaawansowana, ze wasze statki kosmiczne beda mogly poruszac sie w 2 wymiarach (mimo iz nadal same w sobie, razem z pilotem, beda oczywiscie jednowymiarowe), bedziesz mogl przeskoczyc w takim statku z konca jednego ramienia U na drugi w mgnieniu oka - w koncu nasze U ma tylko kilka pikseli szerokosci .

I wcale nie trzeba do tego nieskonczonej energii.

Oczywiscie wszystko to jest bzdura, inteligentne zycie jest raczej niemozliwe w mniej niz trzech wymiarach (sam Hawking podal najprostszy przyklad dlaczego: uklad pokarmowy dwuwymiarowego zwierzecia dzielilby je na dwie czesci, co by je zabilo). W rzeczywistosci jestesmy oczywiscie trojwymiarowi (+czas), a najnowsze badania dowodza istnienia nawet jedenastu (!) wymiarow.

Mysle ze ujarzmienie ktoregos z nich bedzie najwiekszym odkryciem w historii ludzkosci i umozliwi podroze z olbrzymimi predkosciami.

Choc oczywiscie takie spekulacje to tylko spekulacje - nawet najwieksi uczeni nie wiedza, co przyniesie przyszlosc, a co dopiero my, trekkerzy.

Chociaz nie, my wiemy. Kiedy to Cochrane odpali Phoenixa? ;)

/Sh1eldeR
Pah Wraith
Użytkownik
#7 - Wysłana: 29 Lip 2005 14:51:44
najnowsze

No, może nie najnowsze, czytałem o tym jeszcze w liceum, a i wtedy nie było to nowością.

Lubię wiedzieć, że jest dużo możliwości, jak mawiał Spock.

2063 - może dożyjemy.
crash test
Anonimowy
#8 - Wysłana: 1 Sier 2005 09:06:39
Czyli transwarp moze byc:
-glebsza warstwa podprzestrzeni
-predkoscia 9.9999999999999999999999 bla bla bla

I pamietajcie ze "niekonczonosc to blad w teorii"
Zarrow
Użytkownik
#9 - Wysłana: 4 Sier 2005 16:35:33 - Edytowany przez: Zarrow
E tam. Kichowate teorie panowie oprzedstawiacie ;)

1. Nawet wiecej niz 11 wymiarow
2. Hawking robil sobie jaja z tym zyciem dwuwymiarowym, tor az. Dwa-to ograniczone i aroganckie mylsenie, sadzic, ze dwuwymiarowy ludek musi miec uklad pokaromwy, a jak by go mial to by go dzielil na dwie polowki i ten by zdechl. Co to, innych form dostepnyhc nie ma? inny<ch mozliwosci? No wypraszam sobie!
3.Excelsior nigdy nie przelamal bariery warp. Bo tez i nie mogl. Nic nie moze.
4. Transwarp. Sprawa cholernie prosta, teoria by me, oparta na kilku innych ;)
Kiedys skala warp byla liniwa i polegala na potedze trzeciej warp factor (skala Cohrane´a), czyli np warp 5 to 5x5x5=125 razy szybciej niz swiatlo. Potem jednak inzynierowie Federacji zbadali sprawe dokladniej i okazalo sie, ze warp factory nie powinny byc liniowe i skale zmieniono na tzw TNG, odpowiadajaca skokom energii potrzebnym do osiagniecia wyzszego warp. I tak w TOS moglismy popatrzec na Entka zasuwajacego warp 14, podczas gdy w TNG bedzie to okolo warp 9.1. Skala TNG zachowuje sie tym bardziej nieliniowo, im wyzszy indeks po 9, np 9.91 jest znacznie mniejsza predkoscia niz 9.99 (powiedzialbym nawet-o niebo mniejsza).
Idac dalej tym rozumowaniem dochodzimy do warp 9.999, predkosc z jaka pocina sobie szescian Borg nie uzywajac transwarp. A teraz pytanie:co to takiego ten transwarp? Generalnie tym terminem ojkresla sie wszystko, co pozwala na osiagniecie predkosci wyzszych niz 9.999. Mamy tu wiec Borga tunele, superszybki warp gadziej rasy z VOY itd.
Mityczny Warp 10 to rzeczywiscie predkosc nieskonczona. Tak samo jak warp 20, 30, 60, 1000 czy 67316320. co kazda dziesiatke mamy predkosc nieksonczona, a pomiedzy nimi-warpa, czy tez transwapra, tyle ze znacznie szybszego niz 9.999. W skali TNG transwarpem bylaby predkosc rzedu 9.9991 (komunikacja podprzestrzenna ma predkosc rzedu 9.9999 zdaje sie). Ta sama predkosc mozna po prostu nazwac warp 11, co tez sie robi dla ulatwienia sprawy. I tak Borg Cube porusza sie z predkoscia transwarp 21-31, cz tez warp 9.9992-9.9993 itd. End of story. Dla poprawy wyobrazenia sobie calego teog vbelkotu prosze narysowac sobei na kartce linie dlugisci, dajmy na to, 10 cm. Co kazde 5 mm zaznaczcie kreske-to jeden warp factor. powinno ich byc z 20. Teraz zagnijcie linie tak, by idelanie na srodku luku znajdowal sie warp 10 i 20. Macie? powiniscie otrzymac sinusoide. Jesli tak to wyglada, to swietnie. Teraz opiszcie ta linie jako energia\warp factor. Dorysujcie ejszce kilka takich bochomazow. To wasz wykres energii do warp facotra i w stosunku do skokow w kilkuwymiarowej przestrzeni ograniczony do dwoch wymiarow :P Juz rozumiecie? Jesli tak, tak Hawking to przy was debil, a ja zaczne wam bic poklony, a jak nie-to witajcie w klubie, bo aj tez tego nie rozumiem, ale wiem ze to myslenie we wlasciwym keirunku ;P W kazdym razie wykresik pozwala sobie wyobrazic, jak mniej wiecej sie to dzieje, ze warp 10 sie osiagnac nie da i ze sie powtarza, a stany posrednie-jak najbardzeij...

OK, iwem, to bylo chaotyczne, zrobmy wiec podsumowanie. co kazde 10 warp factorow mamy bariere warp, ktora oznacza predkosc nieskonczona-jest sie w kazdej chwili w kazdym punkcie. Uzytkowanie tej predkosci jest niemozliwe dla kazdej rasy, zw yjatkiem jakis Q-podobnych. Jesli wlozy sie znacznie wiecej energii, by ta bariere zlamac, przeskoczyc, wejdzie sie w transwarp, warp 11 (dla porownania-warp 9.985 to ok.3500x szybciej, niz swiatlo. Warp 11 to 250 000 razy szbyciej, niz swiatlo...). Dalej skala warp nie wyczynia takich chec az do nbastpenego zblizenia sie do warp 19, kiedy to znowu ilosc energii wzrasta gigantycznie. Jesli chcemy osiagnac warp 21 musimy wlozyc jej jescze wiecej, by przelamac bariere... Teraz to chyba bylo jasniej, nie?

Inna teoria sklada sie z dwoch czesci. Jednej, mowiacej to samo, co powyzsza z ta roznica, ze nie da sie przelamac warp 10 ani osiagnac stanu energetycznego pozwalajacego na wejscie w transwarp;oraz drugiej, ktora brzmi tak: podprzestrzen ma wiele warstw. Mozna sie wysilac i probowac przelamac bariere silowo, ablo mozna wskoczyc w wyzsza warstwe i tam mniejszym nakaldem energii osiagac wyzsze predkosci. Np w takiej warstwie lecielibysmy warpem 5, a dla obserwatora z "normalnj podprzestrzeni"-warpem 9.9995 na przyklad, lub innymi slowy-warpem 15.
Tak wiec z jednej strony mamy rozwiazanie silowe- niewykonalne, bo niedosc, ze trzeba przelamac bariere, to dodatkowo potrzebujemy gigantycznych nakaldow energii by utrzymac predkosc i statek w calosci, nakaldow energii bliskiej nieskonczonosci. Z drugiej strony sprytnie przeskakujemy do szybszego nurtu podprzestrzeni i uzwajac tej samej energii mozemy pocinac z wieksza predkoscia, nie lamiac hipotetycznej bariery warp ani trekowych praw fizyki.

I to by bylo na yle. O.
Anonim
Anonimowy
#10 - Wysłana: 4 Sier 2005 16:57:01
weź mi to rozrysuj jakos albo co :P
Zarrow
Użytkownik
#11 - Wysłana: 4 Sier 2005 17:06:57
E, nie ma po co, i tak sam tego do konca nie rozumiem :P zgubilem watek w polowie :P

Sprawa jest prosta-wskakujemy w wyzsa warstwe podprzestrzeni, ktora dla normalnej podprzestrzeni jest tym, czym normalna podprzestrzen dla normalnej przestrzeni :P Prosciej-mamy rower, droge, tasmociag, szybszy tasmociag. Jedziemy rowerem i wyciskamy z siebie osme poty. Mamy slaba kondyche, wiec wiecej jak 30 km na h nie wyciagniemy. wjezdzamy na tasmociag i uzywajac mniejszej sily mozemy jechac szybciej, niz poprzednio w stosunku do obserwatora stojacego na drodze. Ale nasza subiektywna predkosc nie mnoze przekroczyc 30 km, wiec wjezdzamy na szybszy tasmociag i pocnamy jeszcze szybciej. Dla tasmociagu 1-60km, dla drogi-90 km. Ot, cala filozofia transwarp :P
Pah Wraith
Użytkownik
#12 - Wysłana: 29 Sier 2005 01:10:11
Właśnie obejrzałem sobie pierwszą część Descent (przeje..any odcinek ) i Geordi ocenia, ze poruszając się w tunelu transwarp można osiągnąć prędkość conajmniej 20 razy większą od największej prędkości Enterprise (9,6 warp). Ponadto, w trakcie kilkunastosekundowego lotu przebyli 65 lat świetlnych.
engri
Anonimowy
#13 - Wysłana: 10 Wrz 2005 14:42:08
a jak to sie ma do ostatniego odcina star Trek TNG gdzie enterprise w przyszlosci podrozowal warp 11? (o ile dobrze pamietam)
cezary
Użytkownik
#14 - Wysłana: 10 Wrz 2005 16:55:03
ponowne przeskalowanie skali warp.

Wyobraz sobie kapitana mowiacego "Sternik, warp dziewiec przecinek dziewiecdziesiat siedem"

Jest to chyba najlogiczniejsze wytlumaczenie, w miare spojne rowniez.
Q__
Moderator
#15 - Wysłana: 20 Wrz 2013 15:44:13
Transwarp w Trans...formers:
http://tfwiki.net/wiki/Transwarp
Q__
Moderator
#16 - Wysłana: 27 Lip 2016 01:18:50
TrekYards krótko o Transwarp:
http://www.youtube.com/watch?v=zsZRhKZAcKk
Q__
Moderator
#17 - Wysłana: 19 Lip 2020 02:28:25
Wracając do Excelsiora... Lore reloaded stawia hipotezę, że TNGowski napęd Warp to Transwarp z ST III:
https://www.youtube.com/watch?v=N4FAq5SARbU
 
USS Phoenix forum / Treknologia / Transwarp

 
Wygenerowane przez miniBB®


© Copyright 2001-2009 by USS Phoenix Team.   Dołącz sidebar Mozilli.   Konfiguruj wygląd.
Część materiałów na tej stronie pochodzi z oryginalnego serwisu USS Solaris za wiedzą i zgodą autorów.
Star Trek, Star Trek The Next Generation, Deep Space Nine, Voyager oraz Enterprise to zastrzeżone znaki towarowe Paramount Pictures.

Pobierz Firefoksa!